تبلیغات
مهدی نامه - محرم آمد....

محرم آمد...


روزها همچنان از پی هم می‌گذرند و دوباره محرم با آن حال و هوای سحرانگیزش از راه می‌رسد. دوباره عطر خوش حسینی به مشام می‌رسد و نوای «یاحسین»گوش جان را نوازش می‌دهد.

عاشورا نه یک حادثه که یک فرهنگ است، فرهنگى برخاسته از متن اسلام ناب که نقش حیاتى را در استحکام ریشه‌ها، رویش شاخه‌ها و رشد بار و برهاى آن ایفا کرده است. درباره رویداد عاشورا بسیار گفته و نوشته‏اند. اما شنیدن دلایل این قیام بزرگ، از زبان خود امام، شیرینی و حلاوت و بصیرت فراوانی، به دل‌وجان می‌بخشد.

1ـ امام حسین(ع) در مكه ضمن یادآوری وظیفه سنگین و تكلیف خطیر علما و بزرگان شهرها درباره پاسداری از كیان دین و اعتقادات مسلمانان و پیامدهای سكوت در برابر جنایات امویان، از خاموشی آنان در برابر سیاست‎های دین‌ستیزانه حاكمان اُموی انتقاد كرده و هرگونه همراهی و سازش با آنان را گناه نابخشودنی دانستند‎.

2- ضمن وصیت‌نامه‌ای كه هنگام خروج از مدینه و در زمان وداع با برادرش محمّد بن‌حنفیّه برای وی نوشت، هدف از حركت خویش را چنین بازگو كرد:

من نه از روی سرمستی و گستاخی و نه برای فساد و ستمگری حرکت کردم‎، بلكه تنها برای طلب اصلاح در امّت جدم حرکت کردم. می‎خواهم امربه‌معروف و نهی از منكر كنم و به سیره جدم و پدرم علی بن ابی‌طالب عمل كنم‎.

3- حضرت در نامه‎ای كه در زمان اقامت خویش در مکه در پاسخ دعوت به نامه‎های اشراف و بزرگان كوفه مبنی برآمدن به كوفه، نوشتند، فلسفه قیام خود را چنین بیان فرمودند:

به جانم سوگند، پیشوا كسی است كه به كتاب خدا عمل كند، عدل و داد را محقق سازد، معتقد به حقّ باشد، خود را به آنچه درراه خدا هست پایدار بدارد‎.

4- حسین بن علی در نامه‎ای كه ضمن آن از بزرگان بصره دعوت به همیاری و همراهی با وی كرده است، علّت و هدف از نهضت خویش را چنین بیان می‎كند:

من شمارا به كتاب خدا و سنّت پیامبرش می‎خوانم‎. همانا سنّت پیامبر(ص) از بین رفته است و بدعت زنده شده است‎.

و در جواب عبدالله بن مطیع می‏فرماید‎:

كوفیان به من نامه نوشته و از من خواسته‎اند به نزدشان بروم‎، چون امیدوارند (كه با رهبری من) نشانه‌‎های حقّ زنده و بد‎عت‎ها نابود شود‎.

و نیز در نامه‎ای كه به شیعیان بصره نوشتند، فرمودند:

من شمارا به زنده كردن نشانه‌های حقّ و نابود كردن بدعت‎ها می‎خوانم.

5- ابا‎عبدالله در خطبه‌ای كه پس از برخورد با حرّ بن‌یزید رِیاحی در منزل «بَیْضَه» ایراد فرمودند، انگیزه قیام خود را با استناد به فرمایش پیامبر ـ ص ـ، چنین بیان كردند‎:

ای مردم! رسول خدا(ص) فرمودند: كسی كه فرمانروای ستمگری را ببیند كه حرام خدا را حلال كرده و پیمان الهی را شكسته و با سنّت رسول خدا ـ ص ـ مخالفت ورزیده در میان بندگان خدا با گناه و تجاوزگری رفتار می‎كند، ولی در برابر او با كردار و گفتار خود برنخیزد، بر خدا است كه او را در جایگاه (عذاب‌آور) آن ستمگر قرار دهد. ‎هان ای مردم‎! بدانید كه این‎ها تن به فرمان‌بری از شیطان داده‎ و اطاعت از فرمان الهی را رها كرده‎ و فساد را نمایان ساخته و حدود خدا را تعطیل نموده‎اند، درآمدهای عمومی (بیت‌المال) مسلمانان را به خود اختصاص داده‎اند و حرام خدا را حلال و حلا‎لش را حرام كرده‎اند ‎و من شایسته‎ترین فرد برای تغییر دادن (سرنوشت و امور مسلمانان) هستم.

6- ایشان در منزل «ذوحُسَم» در توجیه حركت خویش چنین فرمودند:

آیا نمی‎بینید كه به حقّ عمل نمی‎شود و از باطل بازداشته نمی‎شود؟ (در چنین شرایطی) باید مؤمن، به حقّ خواهان دیدار خدا باشد‎. من چنین مرگی را جز شهادت و زندگی با ظالمان را جز ننگ و خواری نمی‎بینم‎.

امام(ع) درباره ذلت ناپذیری خود به‌عنوان هدف دیگر از قیام خویش، بیانات دیگری نیز دارد، ازجمله در مقابل پیشنهاد عبیدالله كه حضرت را بین كشته شدن و بین بیعت كردن با یزید مخیّر كرده بود، می‎فرماید:

«... هیهاتَ مِنَّا الذِلّه یأبی اللهُ ذلكَ لَنَا وَ رَسُولُهُ وَ المؤمنُونَ ...»

از ما دور باد كه پستی را پیشه خود كنیم، (چراکه) خدا و رسول او از آن ابا دارند.

و نیز در جای دیگر فرمود: به خدا سوگند، من دستم را (به نشانه بیعت) همانند شخص خوار به آنان (پیروان یزید) نمی‎دهم و همانند فرار بردگان، فرار نمی‎كنم.

و باز فرمود: مرگ در عزت، بهتر از زندگی در ذلّت است.




طبقه بندی: مناسبت ها،
برچسب ها: محرم، امام حسین (ع)، عاشورا،

تاریخ : یکشنبه 11 مهر 1395 | 21:28 | نویسنده : یاوران موعود | نظرات

  • paper | ایران موزه | پاپو مارکت